بددهنی در کودکان وراهکارهای موثر

راهکارعملی برای جلوگیری از بددهنی و فحاشی در کودکان زیر هفت سال

 بیشتر پدر و مادر ها همیشه تلاش میکنند که کودک خود را به بهترین نحو تربیت کنند اما در بعضی مواقع با بددهنی و فحش دادن از سوی کودکان خود مواجه می شوند به همین دلیل می پرسند که طرز برخورد با کودکی که بد دهنی می کند و فحش می دهد باید چگونه باشد؟

سمانه فیروزیان کارشناس ارشد مشاوره در امور خانواده د رگفتگو با پایگاه خبری خبریافت  گفت: کودکان در فرایند رشد کم کم متوجه می‌شوند که کلمات دارای تأثیرات و قدرتی هستند که می تواند آنها را به اهدافشان نزدیک نماید بنابراین با استفاده از این ابزار به مرور شروع  به امتحان کردن بزرگترها میکنند و نادرند کودکانی که حداقل گاه و بیگاه کلمات زشت و نامربوط به زبان نیاورند .در واقع کودک در یک محیط اجتماعی مانند مهدکودک و ارتباط با همسالان به تقلید از بزرگسالان یا از طریق تماشای کارتون های نامناسب در تلویزیون یا فضای مجازی ممکن است کلماتی را بشنود و یاد بگیرند که مناسب نباشد.  درواقع این کلمات می تواند عکس العمل های متفاوتی را در اطرافیان ایجاد کند مثلا اخم کردن .دعوا کردن و یا حتی خنده بزرگترها آن هم به دلیل لحن کودکانه بچه ها هنگام فحش دادن و بددهنی کردن آنها البته ادامه این رفتار می‌تواند سبب تقویت و تکرار آن در کودکان شود. همچنین در بسیاری از کودکان استفاده از الفاظ نامناسب می‌تواند با هدف جلب توجه اطرافیان باشد.خصوصا کودکانی که از سوی والدین توجه مثبت مانند نوازش کردن بغل کردن تشویق کردن بازی کردن و دیگر موارد دریافت نمی کنند .اینجاست که آنها به رفتارهای بد رو می‌آورند تا حداقل توجه منفی والدین مانند دعوا کردن ناسزا گفتن کتک زدن و دیگر موارد را به خود جلب کنند چرا که از نظر آنها جلب توجه منفی بهتر از بی توجهی است بنابراین عکس العمل ما در مورد تکرار یا عدم تکرار این رفتار منفی در کودکان بسیار تعیین کننده است

این کارشناس ارشد مشاوره اظهار داشت: میتوان از سه راهکار به منظور کنترل رفتار بد دهنی در کودکان استفاده کرد

 ۱- نادیده گرفتن

 بهترین روش در ابتدای امر نادیده گرفتن است یعنی عدم انجام هرگونه واکنش در مقابل کلام زشت کودکان .در واقع نباید در مقابل این رفتار به کودک اخم کرد نگاه کرد و یا دعوا نمود بلکه باید طوری وانمود کرد که انگار مشغول کار دیگری هستند البته منظور از نادیده گرفتن قهر کردن یا بی توجهی کامل به کودک نیست بلکه به آن الفاظ و رفتار زشت نباید اعتنایی کرد ناگفته نماند یک اصل مهم در استفاده از این گونه راهکارها هماهنگی والدین با یکدیگر در برخورد با کودکان است

این کارشناس ارشد در مورد نادیده گرفتن عمل ناپسند فرزندان گفت:  لازم است پدر و مادر با یکدیگر هماهنگ بوده و اتفاق نظر داشته باشند. همچنین اگر قرار است کودک برای مدتی نزد پرستار و یا پدربزرگ و مادربزرگ نگهداری شودضروری است درباره این قوانین به آنها نیز توضیح داده شودچرا که اگر این روش به درستی اجرا شود  سبب حذف رفتار زشت کودک پس از چند روز خواهد شد

۲- استفاده از جایگزین مناسب

در بیشتر مواقع کودکان معنای کلماتی که بر زبان می‌آورند را نمی دانند و باید در مورد ناپسند بودن این الفاظ به آنها توضیح داد و از آنها خواست که این الفاظ را تکرارنکنند این کارشناس ارشد مشاوره افزود: شرط مهم در موفقیت این روش آن است که خود والدین الگوی مناسبی برای کودکان باشند زیرا کودکان از والدین خود تقلید می کنند بنابراین باید طوری رفتار کرد که از آنان انتظار دارید مثلا نمی‌توان از کودکی که مشاهده می‌کند پدرش به هنگام رانندگی عصبانی میشود و به راننده طرف مقابل فحاشی می کند انتظار داشت که حرف زشت و ناپسند نزند البته در بعضی از مواقع با وجود تلاش والدین به منظور کنترل گفتار خود بازهم ملاحظه می‌شود که کودکان همچنان از الفاظ نامناسب استفاده می کنندووقتی به بررسی این موضوع می پردازیم متوجه می شویم که کودکان علاوه بررفتار والدین می توانند از سایر منابع مانند دوستان و همسالان در محیط اجتماعی مثل مهدکودک .خویشاوندان و آشنایان و یا از رسانه های مختلف مانند تلویزیون گوشی و دیگر موارد نیز با الفاظ نامناسب آشنا شوند که در این موارد بهتر است محیطی را کودکان در آن حضور دارند کنترل کرد در واقع کودک را از فضا و یا افرادی که حرفهای زشت و ناپسند می زنند دور نگه داشت مثلاً اگر کودک این الفاظ رو در مهد کودک یاد می‌گیرد ابتدا باید موضوع را با مربی او در میان گذاشت تا او موضوع را پیگیری نماید ودر صورت عدم بهبود شرایط مهد کودک او را تغییر داد همچنین می توان کودک را از تماشای فیلم یا کارتونی که متناسب با سن اونیست منع کرد البته در مورد کودکانی که درهنگام عصبانیت و خشم از الفاظ نامناسب استفاده می‌کنند نیز می‌توان به توضیح رفتار های متناسب با هر شرایط و اینکه چگونه احساسات خود را بروز دهند پرداخت مثلاً در مواقعی که کودکی اسباب بازی کودک را به زور گرفته است یا او را در پارک هل داده و یا در استفاده از وسایل بازی پارک ازاو جلو زده است می توانیم به کودکان توضیح دهیم که چه عکس العملی داشته باشند و به او بیاموزیم که میتوان عصبانی شد ولی رفتاری که بروز میدهی مهم است مثلاً می توان به طرف مقابلت بگویی: که این کار تو را دوست نداشتم و یا این کارت زشت و ناپسند است ولی نباید فحش بدهی و یا کتک بزنی درواقع  باید به اودفاع از حقوق خودش را بیاموزیم ولی به او اطمینان خاطر بدهیم که در مواقعی که کسی قصد آسیب به او را دارد در کنارش هستیم و می توانیم به او کمک نماییم

۳ محرومیت

اگرهیچ کدام از روش های ذکر شده مانند نادیده گرفتن توضیح دادن مفید واقع نشد می توان از روش محرومیت استفاده نمود در این مواقع می‌توان او را از چیزی که دوست دارد محروم کرد البته محرومیت باید برای یک مدت زمان مشخص باشد و همچنین نیازهای اساسی کودک را شامل نشود مثلاً می توان او را از بیرون رفتن. تماشای تلویزیون. بازی با اسباب بازی یا هر چیز دیگری آنهم برای مدت مشخص و معقولی محروم کرد البته مدت زمان محرومیت نباید آنقدر زیاد باشد که کودک خود را ناچارا با آن وفق دهد یا آنقدر کم باشد که تحمل آن برای کودک آسان باشد در واقع باید میزان اهمیت موردی که می خواهیم کودک را از آن محروم کنیم در نظر گرفت و برآن اساس آن مدت زمان محرومیت را از چند ساعت تا یک روز تنظیم نمود