دیجی کالا؛ خریداران گلهمند و مدیران غیرپاسخگو
خبریافت:چند وقتی است که مشتریهای دیجی کالا به دلیل کیفیت پایین برخی کالاها و بالا بودن قیمت محصولات نسبت به بازار گلایهمند هستند. فرایندهای معیوب تحویل نیز همچنان مورد اعتراض مردم است.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، خرید اینترنتی در دنیای امروز به یک بخش ثابت زندگی مردم تبدیل شده و همین، رعایت حقوق مصرفکننده از سمت پلتفرمهای فروش اینترنتی بیش از هر زمان دیگری به یک اولویت مهم در مطالبات مردم تبدیل شده است.
عواملی همچون صرفه جویی در زمان خرید، راحتی در خرید، امکان مقایسه قیمت، تنوع محصولات، امکان مقایسه بین گزینهها و امکان پرداخت در محل از شاخصههای اصلی برای انتخاب یک فروشگاه اینترنتی به شمار میروند اما ۲ فاکتور قیمت و کیفیت از بین تمام موارد ذکر شده برای مشتریان اهمیت بیشتری دارد.
دیجیکالا یکی از پلتفرمهای فروش اینترنتی است که در غیاب رقبا بخش زیادی از بازار فروش اینترنتی را به خودش اختصاص داده است اما نگاهی به نظرات و گزارشات نشان میدهد این فروشگاه اینترنتی مدتی است نمیتواند نظر مشتریان خود را به خوبی تامین نماید.
فروش دست به دست در دستان دیجی کالا
یکی از موارد مورد بحث نحوه نگهداری و فروش کالا در این فروشگاه است؛ محصولات موجود در دیجی کالا به دو شکل قرار دارد، برخی محصولات پرفروش در انبارهای این شرکت قرار دارند و محصولات کم فروش در اختیار فروشنده! هر زمان که سفارشی ثبت شود فروشنده ناچار است آن محصول را به انبار دیجی کالا تحویل دهد و با برند و جعبههای این سایت به دست مشتری برسد.

عارف ابراهیمی یکی از افرادی است که در حوزه اسباب بازی مدتی با فروشگاه دیجی کالا همکاری میکرده است، او میگوید برخی محصولاتی همچون تلفن همراه یا لپ تاپ که فروش بیشتری دارد، در انبار موجود بود اما کالایی مثل اسباب بازی را نمیپذیرفتند. یک پنل کاربری در اختیار فروشنده قرار میدهند که در آن روز، ساعت و انباری که باید محصول تحویل شود را مشخص میکنند.
او همچنین درباره تسویه حساب مالی و حق کمیسیون در این مجموعه میگوید: هر ۱۵ روز یک بار تسویه انجام میشود، البته حق کمیسیون متفاوت است، برای محصولات پرفروش مثل گوشی تلفن همراه بین ۱ تا ۲ درصد حق کمیسیون در نظر گرفته میشود اما به طور مثال برای اسباب بازی ۹درصد کسر میشود.

روزهای خوش قیمتی تمام شده است
قیمت منطقی و مناسب یکی از بخشهای مهم در هر خرید به حساب میآید؛ در خرید حضوری مشتری میتواند به چندین فروشگاه مشابه سر بزند و محصول مورد نیاز خود را با فاکتورهای مورد نظرش تهیه کند، اما در خریدهای اینترنتی کمی شرایط فرق دارد، درست است که خریدار میتواند به دهها سایت و صفحه دسترسی داشته و قیمتها را مقایسه کنند اما به دلیل ندیدن فروشنده موضوع اعتماد پیش میآید، عموما بخش نظرات و برند بودن یک فروشگاه آنلاین دلایلی هستند که مردم را مجاب به خرید از آنها میکند.
در موضوع اول یعنی قیمت، ملاک خرید کالا برای مشتری قیمت مناسب است، موضوعی که در سالهای ابتدایی شروع به کار مجموعهای همچون دیجی کالا مدنظر بوده است، اما پس از آغاز پاندمی کرونا و افزایش خریدهای اینترنتی این رویه تغییر کرد تا جایی که بسیاری از مشتریها اذعان میکنند قیمت بیشتر محصولات دیجی کالا از بازار آزاد بالاتر و یا همقیمت است و این یعنی بازار رقابتی در این بخش رنگ و رخی ندارد.