مرثیهای برای جاده گناباد-خضری؛ وقتی راه، به قتلگاه تبدیل میشود

ابراهیم فیروزیان /محور ارتباطی گناباد به خضری، به طول ۴۵ کیلومتر، به دلیل دو بانده نبودن، عرض کم، و نقص در زیرساختهای ایمنی، سالهاست به یکی از مسیرهای پرخطر و حادثهخیز در جنوب خراسان رضوی تبدیل شده است.
این جاده بهعنوان یکی از شریانهای حیاتی بین استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی، نقشی مهم در حملونقل، تبادل اقتصادی و توسعه اجتماعی منطقه ایفا میکند. با این حال، طی سالهای اخیر، بهجای آنکه این جاده ابزاری برای رشد باشد، به یکی از خطرناکترین محورهای کشور تبدیل شده و آمار تصادفات خونین، نگرانیهای جدی به وجود آورده است
طبق گفته کارشناسان، شدت تصادفات در این مسیر بیشتر به برخوردهای رخ به رخ و واژگونی خودروها مربوط میشود؛ عواملی که مستقیماً به کیفیت پایین مسیر و عدم اصلاح نقاط حادثهخیز مرتبط است.
از سوی دیگر، افزایش عبور و مرور کامیونهای سنگین حامل مواد معدنی و کشاورزی، فشار بیشتری بر مسیر وارد کرده و روند فرسودگی جاده را تسریع نموده است.
فراتر از خسارات جانی و مالی مستقیم، وضعیت وخیم این جاده اثرات منفی گستردهای بر اقتصاد و توسعه منطقهای نیز گذاشته است.
افزایش هزینههای درمانی، خسارتهای بیمهای، کاهش رغبت سرمایهگذاری در منطقه، افت گردشگری داخلی و مهاجرت تدریجی برخی از نتایج ناگوار بیتوجهی به این محور ارتباطی است.
طبق آمار اعلام شده از سوی پلیس راه خراسان رضوی، در سال ۱۴۰۳، در این محور بیش از ۴۵ فقره تصادف منجر به جرح و ۱۲ فقره تصادف منجر به فوت ثبت شده است. افزایش آمار تصادفات و تلفات جانی در این مسیر، بارها نگرانی شهروندان، رانندگان و مسئولان را برانگیخته است.
کارشناسان حوزه حملونقل، عوامل اصلی خطرآفرین بودن این مسیر را در عرض کم جاده، نبود شانه استاندارد، قوسهای خطرناک، افت کیفیت آسفالت، و تردد سنگین به ویژه در ساعات اوج میدانند.
یک کارشناس ارشد ایمنی راهها، در این باره میگوید: محور گناباد – خضری به دلیل تکباند بودن و تردد مختلط خودروهای سبک و سنگین، همواره مستعد تصادفات رو در روست. دو بانده شدن جاده میتواند تا ۶۰ درصد آمار تصادفات را کاهش داده و سطح ایمنی را به طور چشمگیری ارتقا دهد.»
در سال جاری و با پیگیریهای صورت گرفته، مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار جدید برای پروژه دو باندهسازی این محور اختصاص یافته است. این اعتبار در قالب طرحهای ملی ایمنسازی راههای برونشهری تأمین شده و امید تازهای برای تسریع در عملیات عمرانی ایجاد کرده است.
به گفته رئیس اداره راه و شهرسازی گناباد، عملیات اجرایی پروژه تاکنون حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی افزود:
«در حال حاضر بخشهایی از مسیر شامل زیرسازی و اجرای لایههای اولیه آسفالت در قطعه اول (به طول حدود ۱۰ کیلومتر) انجام شده و در تلاشیم تا با تأمین اعتبارات تکمیلی، عملیات اجرایی به طور مستمر ادامه یابد.»
با توجه به اهمیت محور گناباد – خضری در اتصال شهرستانهای جنوبی استان خراسان رضوی به محورهای اصلی شرق کشور، تکمیل پروژه دو باندهسازی این مسیر، نه تنها موجب ارتقاء ایمنی تردد میشود، بلکه نقش مؤثری در توسعه اقتصادی منطقه نیز خواهد داشت.
مردم منطقه، رانندگان و ساکنان روستاهای مسیر همچنان چشم انتظار تسریع در روند اجرای پروژه و کاهش خطرات جانی در این محور حیاتی هستند. مسئولان استانی نیز وعده دادهاند در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، بخشهای اول پروژه تا پایان سال آینده به بهرهبرداری برسد.