سرعت‌گیرهای غیراستاندارد، زورگیری شبانه ؛ در جاده قدیم مشهد نیشابور


 محمد فیروزیان :جاده قدیم مشهد – نیشابور که روزگاری از شاهراه‌های اصلی شرق کشور به‌شمار می‌رفت، امروز به یکی از مسیرهای پرخطر، حادثه‌خیز و ناامن برای شهروندان و روستاییان منطقه تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از راه‌اندازی آزادراه مشهد – باغچه، این مسیر قدیمی عملاً به مسیر فرعی تنزل پیدا کرده و اداره راهداری استان اقدام به نصب تعداد زیادی سرعت‌گیر غیراستاندارد، فاقد علائم هشدار، بدون رنگ‌آمیزی و بسیار خطرناک در فواصل کوتاه نموده است؛ موضوعی که نه تنها باعث اخلال در تردد شده، بلکه منجر به خسارات مالی جدی، تصادف‌های ناگهانی و حتی تهدید امنیت جانی رانندگان شده است.

یکی از اهالی منطقه در گفت‌وگویی عنوان می‌کند:
«تا حالا چند بار در همین مسیر به دلیل سرعت‌گیرهای ناگهانی که اصلاً قابل دیدن نیستند، مجبور شدم بدون ترمز از آن عبور کنم چون اگر ترمز می‌گرفتم ماشین پشتی بهم برخورد می‌کرد. هر بار هم بخشی از جلوبندی ماشین آسیب دیده.»

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. طبق گفته چند تن ازاهالی روستای اطراف، در برخی شب‌ها افرادی ناشناس در نزدیکی همین سرعت‌گیرها کمین می‌کنند و با توقف اجباری خودرو، اقدام به زورگیری، سرقت و حتی ضرب و جرح رانندگان کرده‌اند.

از سوی دیگر، دسترسی اصلی رانندگان از مسیر بالاگذر ملک‌آباد به جاده قدیم که در طراحی اولیه پروژه آزادراه لحاظ شده بود، به‌طور غیررسمی مسدود شده و رانندگان مجبورند از مسیر فرعی، ناایمن و مخروبه‌ای عبور کنند تا وارد جاده قدیم شوند. این اقدام موجب نارضایتی شدید مردم منطقه شده که چاره‌ای جز انتخاب مسیر پرخطر جاده قدیم ندارند، چرا که مسیر آزادراه هم هزینه‌بر و هم طولانی‌تر است.

شهروندان منطقه و رانندگانی که از این مسیر عبور می‌کنند، خواستار موارد زیر هستند:

  1. حذف یا اصلاح اصولی سرعت‌گیرهای غیراستاندارد

  2. بررسی فوری وضعیت امنیتی مسیر و برخورد با عوامل ناامنی

  3. بازگشایی مسیر ورودی جاده قدیم از طریق بالاگذر ملک‌آباد

  4. استفاده از روش‌های نوین کنترل سرعت مانند دوربین‌های هوشمند به‌جای موانع فیزیکی

این موضوع نه تنها به جنبه‌های ایمنی و امنیت عمومی مردم مربوط می‌شود، بلکه نمادی از نحوه اجرای مدیریت راه‌های بین‌شهری در مناطق کمتر دیده‌شده است.

📍 امید است که مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر با حضور میدانی در این مسیر، به مشکلات مردم منطقه رسیدگی کرده و تدابیر لازم برای افزایش ایمنی، امنیت و عدالت در استفاده از زیرساخت‌های جاده‌ای اتخاذ نمایند.