زیان خودروسازان بیشتر شد
شوک سنگین به خودروسازان ایران
خبریافت:زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال و در مقایسه با نقطه زمانی مشابه سال گذشته به بیش از ۷۹هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد ۲۹درصدی داشته است. از سوی دیگر زیان تولید نیز رقم ۵هزار و ۳۵۰میلیارد تومان را به خود میبیند. بر این اساس خودروسازان بهطور ماهانه ۸۹۰میلیارد تومان و در هر هفته ۲۰۲میلیارد تومان ضرر میکنند.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، با اعلام صورتهای مالی (حسابرسینشده) سه خودروساز بزرگ کشور به سایت کدال، مشخص شد زیان انباشته آنها در پایان شهریور امسال و در مقایسه با نقطه زمانی مشابه سال گذشته رشد کرده است. این البته در حالی است که روند کلی سودآوری نسبت به دوره مشابه سال قبل تغییر کرده و جبران زیان ناشی از اعمال قیمتگذاری دستوری، در دستورکار خودروسازان قرار گرفته است. صورتهای مالی ارائهشده از سوی خودروسازان به کدال که مربوط به دوره ششماهه نخست امسال است، غیرتلفیقی است و تنها به سه شرکت مادر ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو تعلق دارد. بنابراین اعداد و ارقامی که به عنوان سود و زیان (انباشته یا ششماهه) در صورتهای مالی منتشر شده، بدون لحاظ شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان بزرگ است.
با توجه به صورتهای مالی موردنظر، زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور در پایان شهریور امسال در مجموع به بیش از ۷۹هزار و ۱۱۰میلیارد تومان رسیده است. در مقایسه با ۳۱ شهریور سال گذشته که زیان انباشته خودروسازان به بالای ۶۰هزار میلیارد تومان رسیده بود، آنها حدودا ۲۹درصد رشد زیان انباشته را تجربه کردهاند. این زیان البته تنها متعلق به خود ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو است و با اضافه شدن شرکتهای زیرمجموعه، زیان انباشته تلفیقی عددی بیش از ۷۹هزار و ۱۱۰میلیارد تومان خواهد بود. اتفاقا همین چند روز پیش رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی اعلام کرد زیان انباشته خودروسازان به بالای ۱۲۰هزار میلیارد تومان رسیده است. تفاوت این عدد با رقم بهدستآمده از صورتهای مالی ششماهه ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو به این دلیل است که در این صورتها زیان شرکتهای زیرمجموعه محاسبه نشده است. بنابراین اینکه گفته میشود خودروسازان بزرگ بالغ بر ۱۲۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، بیراه نیست و زیان خود این شرکتها و زیرمجموعههایشان را با هم شامل میشود.
با وجود رشد زیان انباشته خودروسازان بزرگ، اما زیاندهی آنها در دوره ششماهه نخست امسال و نسبت به نیمه ابتدایی سال گذشته افت کرده است. طبق آمار، زیان دوره ششماهه امسال ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در مجموع به بالای پنجهزار و ۳۵۰میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۳۴درصدی را تجربه کرده است. در بین این سه شرکت، ایرانخودرو و سایپا با کاهش زیان در دوره ششماهه امسال مواجه شدهاند اما ضرر پارسخودرو بالا رفته است. به نظر میرسد افت زیاندهی دو خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، علاوه بر اینکه با مسائلی مانند حذف یا کاهش تولید محصولات زیانده و همچنین اعمال افزایش قیمت کارخانهای محصولات در ارتباط است، به اقدامات آنها مبنی بر جبران زیان ناشی از قیمتگذاری دستوری توسط دولت نیز مربوط میشود.
در این مورد اتفاقا ایرانخودرو در اطلاعیهای پاسخ پرسش سازمانبورس و اوراق بهادار مبنی بر دلایل تغییر سودآوری نسبت به دوره مشابه سال قبل و جبران زیان ناشی از اعمال قیمتهای دستوری را اعلام کرده است. طبق قانون، دولت در صورت تعیین قیمت دستوری برای کالاهای مختلف از جمله خودرو، باید مابهالتفاوت آن را با قیمت عادله، برای تولیدکننده جبران کند. در این مورد البته دو تفسیر وجود دارد؛ یکی اینکه مابهالتفاوت موردنظر از اختلاف قیمت تمامشده تولید خودرو با قیمت دستوری به دست میآید و دیگری آنکه منظور از این مابهالتفاوت، اختلاف بین قیمت دستوری و قیمت بازار است. اتفاقی که در صورتهای مالی شش ماه نخست امسال خودروسازان رخ داده این است که آنها مابهالتفاوت قیمت دستوری و هزینه تولید محصولات را محاسبه و از زیان خود جدا کرده و به پای دولت نوشتهاند.