یک کارشناس: مهندسان کشاورزی به جایگاه واقعی خود نرسیده اند
عضو هیئت موسس خانه مطبوعات و رسانه های کشور، درگیری های درون سازمانی را که البته اغلب تشکل ها با آن مواجه هستند و نا هماهنگی های گروهی را سبب اتلاف وقت مجموعه ها و از دست رفتن فرصت هایی می داند که می تواند با هدف سازی، تفاهم و تعامل، جای خود را به نتیجه گیری بهتر دهد. نوریان، اختلاف های سالیانی از عمر سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی را تا بدان جا می داند که طی یک دوره، چند مدیر بر مسند نشستند و از این حیث، خراسان رضوی را در کشور حائز رتبه کردند! رتبه ای با طول عمر مدیریت یک ساله که اصلا خوشایند این استان و نام آن نیست. این کارشناس کشاورزی در مثالی ساده به تاخیر حدود یک ساله انتخابات پیش رو اشاره می کند که با هدف الکترونیکی کردن بدون اصلاح ضوابط مربوط به شکست خورد و بعد از این فرصت از دست رفته، قرار بر همان شیوه حضوری شد حال آن که هزینه های بسیاری هم برای زیرساخت های برگزاری الکترونیک خرج شد.
جای خالی نامزدها در روز انتخابات نوبت اول!
نامزد دوره پیش روی انتخابات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، حضور پر شور نامزدها اعم از مرکز نشینان استان و ساکنان شهرستان ها، پیشکسوتان عرصه کشاورزی تا دانش آموختگان جوان و … را از نقاط قوت و دغدغه آنان اعلام می کند و البته در مقابل می پرسد آیا در نوبت اول انتخابات که دو هفته گذشته برگزار شد حضور ۳۵ نفر از جمع هزاران نفری کارشناسان کشاورزی و منابع طبیعی سوال برانگیز نیست و از همه جالب تر این که دوره فعلی حدود ۹۰ نامزد تایید شده دارد و این یعنی بسیاری از همین نامزدها هم پای صندوق رای حاضر نشدند! نوریان که بنا به گفته خود اولین نفر حاضر در روز انتخابات بود و نخستین برگه رای را به صندوق انداخت از این بی تفاوتی نامزدها حتی برای رای به خود با تعجب یاد می کند و می گوید: حضور کمتر از یک صدم جمعیت حائز شرایط رای دادن در انتخابات شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، گویای فاصله بسیار اعضا با این سازمان است که باید برای آن فکری کرد. این در حالی است که در خراسان شمالی به عنوان استان همسایه، بیش از ۵۰ درصد اعضا شرکت و نمایندگان خود را انتخاب کردند.
خراسان رضوی باید پیشگام باشد
وی با خرسندی از توجه نامزدهایی با سلایق و علایق مختلف و حتی تشکیل ائتلاف هایی برای معرفی به اعضا ابراز امیدواری کرد در جمعه دوم تیر ۱۴۰۲ شاهد حضوری پر شور از متخصصان کشاورزی استان در تعیین سرنوشت صنفی خود باشیم و خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و نیز استانی با چندین هزار عضو که باز هم در رده های اول کشور قرار دارد بتواند انتخاباتی برگزار کند که منتخبان آن ها با رایی بالا و به پشت گرمی آنان، دوره فعالیت جدیدی را آغاز کنند و خراسان رضوی، پیشگامی بیشترین حضور را در کشور داشته باشد.
پیشکسوت رسانه استان، این بار نامزد نظام مهندسی کشاورزی
مجتبی نوریان اگر چه به دلیل سابقه حدود ۳۰ ساله در عرصه روزنامه نگاری و نیز مسئولیت هایی در تشکل های صنفی مربوط، نزد اصحاب رسانه، شناخته شده است اما با وجود دارا بودن مدرک کارشناسی کشاورزی، حضور چندانی در این تشکیلات نداشته است و به اعتقاد خود به جز هم دوره ای های دانشگاه که اغلب آنان هم رابطه چندانی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ندارند کمتر او را در این عرصه نمی شناسد. او با ۲۷ سال فعالیت رسانه ای از سه سال قبل به کسوت بازنشستگی نایل و طی ۱۰ سال اخیر سه دوره به عنوان عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی انتخاب شده که یک دوره آن را در جایگاه مدیر مجموعه بوده است. عضو هیئت موسس و یک دوره هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های کشور، عضو هیئت موسس و مدیر عامل تعاونی اصحاب رسانه خراسان رضوی، مدیر مسئول دو پایگاه خبری، دبیر اولین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری خراسان رضوی، یک دوره بازرس کانون شوراهای اسلامی کار استان، خبرنگار، معاون سردبیر و سردبیر روزنامه های خراسان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و آوای باران، نماینده خانه مطبوعات و رسانه های کشور در کمیته رتبه بندی خبرنگاران وزارت ارشاد و … از مسئولیت های او در حوزه رسانه و تشکل های صنفی مربوط بوده است و به اعقاد بسیاری از همکارانش در این مدت توانسته است پایه گذار کارها و خدماتی باشد که همچنان از او به یادگارمانده است.
مهم ترین برنامه های نامزد انتخابات نظام مهندسی کشاورزی
نوریان می گوید: هر تشکیلاتی در قالب اساسنامه، دستوالعمل و … تابع ضوابطی است و باید بر اساس آن عمل کند بنابراین نمی توان خلاف آن عمل کرد یا شعارهایی داد که در حد همان شعار بماند. به اعتقاد او البته فضاهای کاری بسیاری در اختیار تشکل هاست که متولیان امر یا از آن ها غافل هستند یا حوصله و جسارت ورود به آن ها را ندارند در حالی که فرصت ها را باید شناخت و خلق کرد. هر آن کس دم از استخدام و حقوق و … بزند بی شک یا کم اطلاع است یا به قصد شعار، وعده هایی می دهد که در حد همان وعده هم می ماند اما ایجاد فرصت های جدید برای کسب و کار، تعامل با کارفرمایان به قصد انتفاع اعضا، نظارت و … از جمله مواردی است که امکان خلق چنین فرصت هایی را بیشتر می کند. نامزد این دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، توجه به رفاهیات اعضا و خانواده های شان را از جمله انتظارهایی می داند که کمتر برآورده شده است این که چرا یک همکار ما نباید در سال بتواند برای چند روز سفر از تشکلی که در آن عضو است کمک بگیرد؟ چرا نباید همچون بسیاری از تشکل های اداری یا خصوصی، تفریحگاه های سازمانی داشته باشد؟ چرا برای امور درمانی، بهداشتی، رفاهی، معیشتی، ورزشی و … او نباید برنامه ای تدوین شود و در اختیار قرار گیرد؟ و ده ها چراهای دیگر که نمونه هایی از آن در دوره های مسئولیت تشکل های اصحاب رسانه به نتیجه رسیده است و حداقل می تواند برای جامعه مهندسان کشاورزی هم اجرا شود.
ارتباطات؛ نقطه قوت پیشبرد امور
این کارشناس کشاورزی و کارشناس ارشد علوم ارتباطات، می گوید: بهره از علم ارتباطات، راهگشای بسیاری از کارهاست. آشنایی مجموعه ای به فنون ارتباطات، بیشترین بهره را از داخل خود برایش به همراه دارد. وی گواه این ادعا را سازمان هایی می داند که توانسته اند در اولین گام، تعاملی دو طرفه با زیر مجموعه های خود بگیرند. هیچ وقت از خود پرسیده ایم تشکلی چندین هزار نفری با دو دهه سابقه، چرا هنوز نتوانسته است یک تعاونی تشکیل دهد؟ کاری که در بسیاری از مجموعه های چند ۱۰ نفری، مدت هاست دوره های تشکیل و تثبیت آن را پشت سر گذاشته اند و سال هاست منافع آن را برداشت می کنند. وی ادامه می دهد: مهندسی افکار عمومی، هنری است که باید دست اندرکاران هر سازمانی از آن یا کارشناسان خبره آن بهره برند تا بتوانند در تعاملات داخلی و بیرونی موفق تر عمل کنند. به گفته وی، اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی هم به لحاظ تخصص که همان کیفیت است و هم به لحاظ تعداد که نشان از کمیت بالای آن دارد می توانند در سایه اعتماد و با ارتباطات منسجم و همدلی، به یکی از مهم ترین تشکل های استانی تبدیل شوند و از نعمت همراهی با یکدیگر به بهترین دستاوردها دست یابند و این میسر نخواهد بود مگر با ایجاد فضای مناسب ارتباطی و همراه کردن همگانی.
